Igueste → El Semáforo (cz)

22.12.2020

Náročnější túra plná velkolepých výhledů se záhadným cílem.

Je krásný slunečný den a my se vydáváme do hlavního města Santa Cruz de Tenerife a hledáme autobus, který nás zaveze do vesničky zvané Igueste. Toto místo se nachází na úplném Severo-východním cípu Tenerife (viz mapa výše) a cesta k ní se podobá té, která vede do Punta de Teno na Severo-západním cípu ostrova. Kdo ještě nenavštívil Teno, cesta tam je z důvodu bezpečnosti přístupná pouze autobusem, jelikož tam hrozí pád kamenů ze skal a silnice je dost úzká ..na jedné straně lemovaná skálou a na druhé hlubokým srázem do oceánu. Cesta do Igueste je na rozdíl od Punta de Teno volně přístupná i osobními vozidly, ale stále byste měli být obezřetní a například troubit před každou prudkou zatáčkou.

Přijíždíme do Igueste a vystupujeme na zastávce zvané La Cruz, abychom si trochu prošli tuto malebnou vesničku před samotným výstupem na horu, kam máme namířeno, a která se rozprostírá hned vedle. Pouštíme se tedy na cestu podél vyschlého kanálu, který vesnici rozděluje v půli. Z Igueste, a právě z již zmíněné zastávky, se také můžete vydat do vnitrozemí a prozkoumat místní rokli vedoucí mezi horami (roklím se tu říká barrancos). My se ale vydáváme dál kolem kanálu, směřujeme blíže k oceánu a hledáme začátek túry.

Procházíme kolem honosného udržovaného kostela a kocháme se výhledem na druhou stranu vesnice, oddělenou kanálem. Domečky jsou tu postavené dost vysoko jeden za druhým do kopců. My pokračujeme jedním náhodným schodištěm nahoru a prohlížíme si různě barvené domky podél a potkáváme také pár místních obyvatel.

Ještě před výstupem jsme na chvíli sešli dolů k oceánu, jelikož nás lákalo pár domečků postavených v těsné blízkosti oblázkové pláže, o kterou se lámaly větší vlny. Jelikož nám dochází pití a túra není zrovna nejkratší, hledáme, kde by se dalo sehnat. Vzpomněla jsem si, že jsme předtím u kostela, ale i tady dole u oceánu našli veřejný kohoutek s vodou. Naštěstí potkáváme místního rybáře, který nám potvrdil, že tato voda opravdu pitná je.

Teď jsme konečně připraveni vydat se na cestu a zdolat tuto horu, na které je umístěn starý a opuštěný semafor, který dříve sloužil k signalizaci lodní dopravy. Když jsem se o tomto místě dozvěděla, hned zaujalo mojí pozornost, a proto jsme to museli jet prozkoumat.

Z oblázkové pláže tedy stoupáme výše až narážíme na dřevěnou šipku s nápisem El Semaforo! Cesta je dost strmá a prašno-kamenitá. Ze začátku z nebe pražilo slunce a cesta neubývala a byla opravdu náročná, ale jakmile se zatáhlo, bylo to lepší. Ze shora se začaly rýsovat nádherné výhledy, jak na Igueste, tak na celé Severo-východní pobřeží se Santa Cruz a v dálce ve vnitrozemí zelenající se Barranco de Igueste.

Vystoupali jsme na vrchol, ale náš cíl stále nikde. Kolem se pouze rozprostírá širý modrý oceán s obřími výletními loděmi houpajícími se ve vlnách a divoká příroda kolem prašné stezky. Dostáváme se na cestu, po které najednou klesáme a po chvíli již v dálce vidíme obrys budovy Semaforu a sestupujeme rychleji, protože nás pohání zvědavost, ale také jsme ztratili spoustu času focením po cestě nahoru.

Konečně se dostáváme na místo...nikde nikdo a ani jsme nepotkali nikoho po cestě. Všude kolem výhledy, příroda, oceán, úplný klid a k tomu budova El Semáforo, která tomu dodává tajuplný nádech. Nejdříve zkoumáme okolí a poté se vydáváme otevřenou bránou kolem budovy za plotem. Budova je opuštěná, částečně zřízená a před ní se tyčí vysoký  sloup s žebříkem, dříve sloužící k signalizaci lodím, připlouvajícím k ostrovnímu pobřeží. Okna a dveře budovy jsou rozbitá, sem tam graffiti po zdech a tyče podpírající strop, aby se budova úplně nezřítila.

Jen jsme nakoukli do vnitřních prostorů a poté si všimli díry v plotě, kterou jsme se vydali dál. Prošli jsme křovinami a narážíme na konec skály, kde jsme se občerstvili s výhledem na dech beroucí nedotčené skalnaté pobřeží a oceán.

Je skoro čas západu slunce a oblačné nebe v dálce před námi se začíná vybarvovat do teplých barev. Vydáváme se svižnějším krokem dolů, při sestupu pozorujeme barevnou oblohu, a do galerie přibývají poslední snímky. Vesnička Igueste před námi se již rozsvěcí a padá do tmy.

Tipy pro Vás

• Mějte s sebou dostatek jídla a pití na cestu.

• Pokud zapomenete pití nebo máte nedostatek, na mapě jsou vyznačená dvě místa s veřejným kohoutkem s pitnou vodou.

• Při sestupu i výstupu dávejte pozor a vyhýbejte se nahromaděnému písku, po kterém byste mohli uklouznout.

• Túra nám trvala přibližně 3 h (s přestávkou u Semaforu a s focením po cestě).

• Z Intercambiador Santa Cruz do Igueste jezdí autobus č. 945 - cca každé 2 hodiny.

• V autobuse do Igueste doporučuji sedět na pravé straně ve směru jízdy, pro lepší výhled.